Broeikas #2 (thema Klimaat- en milieuprojecten)
Korte omschrijving
Wat is het totale budget voor jouw idee?
Wie voert het uit
In welke postcodes vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzes mogelijk)
Wat ga je doen?
Klimplant, kort voor Klimaatplatform Antwerpen, is een burgerbeweging die ontstaan is begin 2019 en voornamelijk draait op vrijwilligers. Aan de hand van inspirerende, kopieerbare projecten verhoogt Klimplant het klimaatbewustzijn en werkt mee aan een ambitieus draagvlak voor het klimaatbeleid. Laagdrempelig, zodat iedereen mee wil, en inclusief, zodat iedereen mee kan. Het is een beweging voor positieve doeners die zelf aan de slag willen met klimaatprojecten.
Met Broeikas #2 biedt Klimplant een platform waar Antwerpenaren hun klimaatvriendelijke ideeën kunnen delen, vormgeven en omvormen tot concrete projecten door middel van inspiratie- en brainstormsessies. Net zoals bij de gesmaakte Broeikas #1 (in 2020), stellen we meerdere sessies voor met elk een eigen thema: gaande van wonen, publieke ruimte tot sociale inclusie. Deze worden voorafgegaan door presentaties van uitgenodigde experten. Vervolgens kunnen de deelnemers geïnspireerd brainstormen. De sessies zijn voor iedereen toegankelijk. Bovendien nodigen we betrokken partijen uit die specifieke input kunnen leveren in functie van de ontwikkeling van breed gedragen klimaatprojecten, van en voor Antwerpenaren. Een muzikale omkadering, hapjes en drankjes maken van al de broeiende ideeën een heus feest. Via Broeikas #2 willen we een brug slaan tussen Antwerpenaren en Antwerpse burgerinitiatieven en capteren we wat leeft in het district Antwerpen. Zo wil Klimplant een verbindende rol spelen, en als een spin in het web meer en meer mensen samenbrengen. De ideeën en samenwerkingen die hieruit broeien willen we uitbouwen en vasthouden tot lang na deze dag. Hoe kan ik bijdragen aan een klimaatvriendelijke stad? Wat kunnen we bereiken als we in onze eigen straat of buurt onze schouders zetten onder een lokaal project? Maak het mee op Broeikas #2.
Op het evenement zelf nodigen we graag 8 sprekers uit en een band en verwachten we 100 bezoekers. Het uiteindelijke bereik via onze kanalen vooraf en nadien zal veel wijder zijn, daarvoor dient o.a. het visuele verslag dat we maken (+3000 volgers op socials, en +800 ingeschreven voor de nieuwsbrief, waaronder +300 betalende leden van klimplAnt).
Minstens 1/3 van de sprekers heeft een rechtstreekse link met het district, bv. lokale bugerbewegingen, buurtgroepen. De meerderheid van de sessies focust op klimaatproblematiek/oplossingen binnen een sterk verstedelijkte context, die we terugvinden in het merendeel van het district, bv. Biodiversiteit in een voornamelijk verharde omgeving, ontharden, natuurcontact van stedelingen,… Ook binnen onze promotie zullen we focussen op het district. We hebben 2 promoluiken:
- Breed: social media, nieuwsbrief
- Gerichte promo: rechtstreeks bij individuen/verenigingen in het district, flyeren, posters
Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?
Welke impact heeft jouw idee na dat ene jaar?
Broeikas #2 zorgt ervoor dat inwoners van District Antwerpen in een ontspannende setting kunnen samenkomen om klimaatvriendelijke ideeën en dromen om te zetten in concrete acties. Zo heeft geen enkele Antwerpenaar het gevoel er alleen voor te staan. Inspirerende voorbeelden doen Antwerpenaren dan weer ondervinden hoe aangenaam en opwindend de klimaattransitie kan zijn.
Welke valkuilen zie je?
- Het is niet altijd makkkelijk om een breed publiek aan te trekken. Klimplant wil actief inzetten op inclusiviteit en moeilijker te bereiken doelgroepen ruim op voorhand aanspreken en voldoende ruimte creëren voor hun input over de inhoud en vorm van het event.
- Zullen de ideeën die ontstaan wel omgezet worden in concrete acties? Klimplant zal ook na het event zijn rol als katalysator en bruggenbouwer verderzetten. Daarenboven engageert het zich ertoe mogelijke barrières voor een klimaatvriendelijk Antwerpen bij de Antwerpse beleidsmakers aan te kaarten. Dit verkleint de kans dat wetten en praktische bezwaren in de weg staan tussen droom en daad.
- Coronamaatregelen kunnen een event als Broeikas #2 vermoeilijken. Klimplant heeft echter al ervaring met het coronaproof organiseren van events (bvb. Broeikas #1) en mogelijks kan het event ook doorgaan in openlucht.
Hoe ga je jouw idee uitvoeren? Welke stappen zet je wanneer?
- Januari: Bevraging bij mogelijke partners om concrete samenwerkingen vast te leggen. Aanspreken en input verkrijgen van moeilijker te bereiken doelgroepen.
- Februari: Zoektocht naar geschikte locatie.
- Maart-Mei: Programma uitwerken. Research naar inspirerende initiatieven, vastleggen van sprekers. Onderzoek naar innovatieve brainstorm methodieken. Muzikale omkadering wordt uitgewerkt en vastgelegd in samenwerking met Klimplant vrijwilligers met professionele achtergrond in de culturele sector.
- Juni-Juli: Communicatiestrategie uitwerken.
- Augustus-September: Promotie via social media, posters en via (de betrokken) organisaties en burgerinitiatieven.
- Oktober: Broeikas #2 vindt plaats.
- November: Alle deelnemers krijgen een mail met een visueel verslag (voorbeeld Broeikas #1: https://klimplant.be/projecten/broeikas-inspiratieverslag/) van de avond en elkaars contactgegevens (voor zover ze daarvoor toestemming hebben gegeven). Klimplant stimuleert de deelnemers om de ideeën die tijdens de Broeikas-sessies werden gelanceerd, om te zetten in concrete acties. We doen dat door middel van communicatie-op-maat in opvolgingmails.
Hoeveel werkingsbudget denk je nodig te hebben?
Werkingskosten zijn bijvoorbeeld verbruikskosten, huur, knutselmateriaal, etc.
Werkingsbudget: bedrag (schatting)
Schatting en begroting werkingskosten
- Uitbouw website: € 500
- Ontwerp en drukkosten posters: € 400
- Huur en inrichting van de locatie: € 1500
- Muzikale omkadering: € 1000
- Uitbetaling key note sprekers: € 1100
- Uitbetaling tekenaar visueel verslag: € 400
- Uitbetaling technieker: € 100
- Catering vrijwilligers: € 100
- Bedanking sprekers: € 150