Maandelijkse muzikale buurttour rond de Loodswezensite (thema Buurtconcerten en –feesten)
Korte omschrijving
Onder Stroom organiseert in 2022 drie buurtfeesten met feestelijke parades tijdens de zomermaanden juli, augustus en september. De focus ligt op de creatie van een laagdrempelig en experimenteel buurtevenement met Antwerpse artiesten.
Wat is het totale budget voor jouw idee?
8400
Wie voert het uit
vzw
In welke postcodes vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzes mogelijk)
2000
Wat ga je doen?
Onder Stroom is een broedplaats voor creatieve en ondernemende zielen gevestigd aan de Tavernierkaai in Antwerpen, tussen het Schipperskwartier en het Eilandje. De voormalige boeienloods werd een stedelijk laboratorium en ontmoetingsplaats voor de stad met plaats voor artistieke, sociale en educatieve evenementen. Het is een thuishaven voor een mix van ondernemers en artiesten uit het brede culturele en creatieve veld. Onder Stroom biedt een verfrissend en verrassend programma voor het brede publiek.
Onder Stroom organiseert drie buurtparades met optredens en performances in de buurt, in juli, augustus en september. In 2022 wil Onder Stroom in de zomermaanden met drie kleine parades langs verschillende plekken in de buurt trekken om het Schipperskwartier en het Eilandje samen met het publiek te verkennen en te verbinden. We koppelen een verrassend programma aan bijzondere plekken, met een feestelijke afsluiter op het Stroomplein. Het programma bestaat uit muzikale optredens, maar ook poëtische voordrachten, installaties, videokunst of andere creatieve performances.
Onder Stroom organiseert drie buurtparades met optredens en performances in de buurt, in juli, augustus en september. In 2022 wil Onder Stroom in de zomermaanden met drie kleine parades langs verschillende plekken in de buurt trekken om het Schipperskwartier en het Eilandje samen met het publiek te verkennen en te verbinden. We koppelen een verrassend programma aan bijzondere plekken, met een feestelijke afsluiter op het Stroomplein. Het programma bestaat uit muzikale optredens, maar ook poëtische voordrachten, installaties, videokunst of andere creatieve performances.
Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?
Welke impact heeft jouw idee na dat ene jaar?
- We verrassen en betoveren de bewoners en bezoekers met een feestelijke tocht door de buurt, getrakteerd door de meest uiteenlopende kunstdisciplines op niet-voor-de-hand-liggende locaties rondom de Loodswezensite.
- Een feestelijke afsluiter waarbij publiek en artiesten elkaar ontmoeten op het Stroomplein
- Verspreiding en promotie van lokale artiesten
- Mogelijkheid om een eerlijke vergoeding te voorzien voor beginnende artiesten
- Het evenement zal volledig gratis zijn voor iedereen
Welke valkuilen zie je?
Niche publiek? Wij bereiken een middenveld van jongeren die zich beweegt in de culturele niche, maar moeten manieren zoeken om ook andere delen van de buurt te bereiken. Hoe kunnen we dit opentrekken naar verschillende doelgroepen? Programmatie in samenspraak met buurtorganisaties opstellen. Duidelijk communicatie naar de buurt, niet enkel via digitale kanalen maar ook een flyerronde en verspreiding van posters onder verschillende buurtorganisaties.
Hoe ga je jouw idee uitvoeren? Welke stappen zet je wanneer?
- Verkennen van bijzondere en (on)gekende plekken in de buurt
- Open call voor artiesten
- Planning en budgettering
- Communicatieplan opstellen om de buurt te betrekken
- Opbouw en organisaties samen met vrijwilligers
- Dansen en vrienden maken
Hoeveel werkingsbudget denk je nodig te hebben?
Werkingskosten zijn bijvoorbeeld verbruikskosten, huur, knutselmateriaal, etc.
Werkingsbudget: bedrag (schatting)
8400
Schatting en begroting werkingskosten
honoraria van artiesten: 4*750 = 3000
catering (eten en drinken) voor de artiesten en vrijwilligers: 150*4= 600
infrastructuur op verschillende locaties en de aanschaf/huur van klein materiaal: 250*4 = 1000
productionele voorbereiding en programmatie per buurttour: 250*4=1000
vrijwilligersvergoedingen voor de opbouw, productie-ondersteuning en afbouw van de buurtconcerten: 100*4=400
Licht- en geluidstechniek: 150*4=600
Communicatie en print: 150*4=600
Communicatie en branding: 750
Planning en voorbereidend werk: 750
Personeelsbudget: VTE verhouding
niet van toepassing of ik weet het niet