Radio Beton in de wijk Sint-Andries
Korte omschrijving
Betonne Jeugd zet zijn succesformule Radio Beton voort. Ze trekken de wijk in met een blitse bakfiets en maken radio op de straat en pleintjes. Zo willen ze iedereen in wijk aan het woord laten. Een halftijdse medewerker ondersteunt dit project.
Wat is het totale budget voor jouw idee?
20530
Wie voert het uit
vzw
In welke postcodes vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzes mogelijk)
2000
Wat ga je doen?
In 2021 richtten de jongeren van Betonne Jeugd met steun van de Burgerbegroting Radio Beton op. Met wekelijkse uitzendingen op vrijdagavond brachten ze een volledig door jongeren zelf samengesteld en uitgevoerd programma met nieuwsfeiten, talkshows, interviews en muziek. Het werd een groot succes met enthousiaste jongeren, een goed bereik en alsmaar verbeterende radioshows. In 2022 willen we dit succes project verder zetten en ook uitbouwen door er letterlijk mee naar buiten te komen: we maken een mobiele bakfiets-radiostudio en trekken de straten op. Onze jongeren gaan van deur tot deur, van plein naar plein en van wijkbewoner tot wijkbewoner met de bakfiets, nemen live interviews af en draaien plaatjes op aanvraag. Door de ambiance en sfeer die ontstaat rond de bakfiets maken we ruimte voor ontmoeting en gesprekken tussen de buurtbewoners onderling en tussen onze jongeren en de buurtbewoners. We blijven ook de webradio van Betonne Jeugd, Radio Beton, verder organiseren. De interviews die op straat worden afgenomen, worden ook opgenomen in de wekelijkse uitzendingen van Radio Beton op vrijdagavond. Zo geraken we nog meer aan onze eerste doelstelling om van Radio Beton ook een buurtradio te maken. Door naar buiten te treden in de wijk geraken we met Radio Beton ook meer betrokken bij buurtfeesten en gebeurtenissen in de wijk.
Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?
Welke impact heeft jouw idee na dat ene jaar?
We willen verbindend werken voor de buurt, en bij uitbreiding voor alle Antwerpenaren. Ondanks het trendy karakter van de wijk is er ook heel wat verdoken armoede en eenzaamheid. Door onze jongeren in contact te laten treden met deze groepen doorbreken we het sociaal isolement van de buurtbewoners. De jongeren, vaak zelf met een beperkt netwerk, treden actief in contact met mensen die er alleen voor staan: we luisteren naar hun verhalen en geven ze een platform en stem op de (mobiele) radio. We ondersteunen vereenzaamde buurtbewoners actief, bieden sociaal contact en delen hun verhalen in de uitzendingen. Buurtbewoners rond de bakfiets leren de jongeren beter kennen, maar ook elkaar. Ze krijgen meer inzicht in elkaars leefwereld en die van mensen in armoede. De sociale afstand tussen verschillende groepen in de samenleving verkleint.
Welke valkuilen zie je?
Het idee slaat niet aan bij de buurtbewoners en ze beschouwen het meer als overlast. Jongeren voelen zich niet zelfzeker genoeg om op straat te komen en onbekenden aan te spreken. Na een bepaalde tijd kan het zijn dat er veel herhaling komt door dezelfde mensen en verhalen die op de radio komen. Radio maken, uitzendingen voorbereiden, interviews afnemen, muziek selecteren is zeer tijdsintensief. Radio Beton wordt een project binnen de vrijetijdswerking van Betonne Jeugd, het is niet de bedoeling een full-time radiostation te worden. Jongeren moeten gemotiveerd worden en blijven om dit project uit te voeren. Met de doelgroep van Betonne Jeugd kan dit een tijdrovende klus zijn. Het is een valkuil voor de projectwerker om de uitzending alleen op zich te nemen. De projectwerker zal steeds een evenwicht moeten zoeken tussen de jongeren en de buurtbewoners. Het is de bedoeling dat de sociale verbinding tussen de buurtbewoners verwezenlijkt wordt door de jongeren, maar als het moeilijk verloopt mag de projectwerker de sociale verbinding niet uit het oog verliezen.
Hoe ga je jouw idee uitvoeren? Welke stappen zet je wanneer?
- Januari - februari: elke vrijdag live radio met reclame voor mobiele studio + bouwen aan bakfiets + zoeken van jongeren voor het mobiele radioproject
- Maart: elke vrijdag live radio + bekendmaking met flyers van de mobiele radiostudio + eerste try-outs met de bakfiets
- April - December: afwisselend vrijdag live radio + mobiele radiostudio Maandelijks is er een redactieraad met de betrokken jongeren om de voortgang van het project te bespreken.
Hoeveel investeringsbudget denk je nodig te hebben?
Investeringen zijn duurzame goederen zoals de aankoop van computers, nieuwe meubels, een tuinhuis etc.
Investeringsbudget: bedrag (schatting).
350
Investeringsbudget: meer uitleg
- mobiele luidspreker: €250
- audiokabels en kleine technische aankopen: €100
Hoeveel werkingsbudget denk je nodig te hebben?
Werkingskosten zijn bijvoorbeeld verbruikskosten, huur, knutselmateriaal, etc.
Werkingsbudget: bedrag (schatting)
180
Schatting en begroting werkingskosten
- mixcloud account: €15 x 12 maanden = €180
Hoeveel personeelsbudget denk je nodig te hebben?
Werken alle krachten samengeteld fulltime (100%), 4/5 (80%), ..., 1/5 | Over welke periode: 1 maand, ...
Personeelsbudget: bedrag (schatting)
20000
Personeelsbudget: meer uitleg
50% VTE, januari - december 2021: € 20.000; dit zijn de kosten voor een professionele buurtwerker, de overige begeleiding en ondersteuning van de werker wordt gedragen door de reguliere werking van Betonne Jeugd vzw.
Personeelsbudget: VTE verhouding
50% ofwel halftijds (gemiddeld 19u/week)